Borgward Isabella

Specificaties

0–100 km/u25s
Topsnelheid135km/u
Productiejaren1954-1961
Uitvoeringensedan; stationwagen; cabriolet; coupé
BrandstofBenzine
Verbruikca. 9,5 l/100 km (1 : 10,5)

De Borgward Isabella werd gebouwd tussen 1954 en 1961 in Bremen. Het model werd ontworpen door Carl Borgward en was de opvolger van zijn Hansa 1500 uit 1949. De moderne ponton vormgeving sloeg direct aan in binnen- en buitenland. Na wat kinderziekten bleek het model een uiterst betrouwbare auto te zijn die goed verkocht. In september 1958 werd de vormgeving iets aangepast; wat scherper gelijnd en met een suggestie van staartvinnetjes door nieuwe achterlicht units. Doordat met name in het buitenland de vraag naar de Isabella begon in te zakken en er grote onverkochte voorraden ontstonden in Bremen, doemden de financiële problemen op die uiteindelijk in 1961 leidden tot het faillissement van het Borgward concern. Had het faillissement voorkomen kunnen worden als Borgward tijdig een vernieuwde vierdeurs Isabella op de markt had gebracht? We zullen het nooit weten. Hoe dan ook, de naam van de Isabella roept nog altijd warme gevoelens op: “de auto was eigenlijk te goed”, zegt men vaak, of zoals op het kartonnen bord bij de laatste Isabella op de lopende band geschreven stond:

DU WARST ZU GUT FUR DIESE ZEIT!

Vermogen60 pk/4700 tpm
Cilinderinhoud1493 ccm
Aandrijvingvierversnellingsbak, volledig gesynchroniseerd
Aantal cilinders4
Koppel115 Nm bij 3000 tpm
Lengte4,39 m
Hoogte146 cm
Breedte170 cm
Gewicht1020 kg
Wielbasis2600 mm
Max. toelaatbaar gewicht1440 kg
Spoorbreedte v/a1336 / 1360 mm
Tankinhoud46 liter
Foto’s: Marc Vorgers