Geschiedenis Lloyd
In 1906 werd de “Norddeutsche Automobil- und Motoren AG” (Namag), een dochteronderneming van de “Norddeutschen Lloyd Reederei”, opgericht voor de productie van elektro-auto’s. Deze, onder “Krieger Lizenz” gebouwde auto’s, verkocht men onder de merknaam Lloyd.
Auto’s met benzine motor volgden vanaf 1908. De verkoop van deze voertuigen verliep slecht en daarom fuseerde men in 1914 met de Firma Hansa. De modellen die toen volgenden werden onder de naam Hansa-Lloyd verkocht.
In 1929 nam Carl Borgward het bedrijf over, waarna in 1950 weer een wagen onder de naam Lloyd uitbracht werd. Deze Lloyd LP 300 werd onder de spotnaam "Leukoplastbomber" een der bekendste voertuigen uit de Wirtschaftswunder tijd.
In 1955 werd bij Lloyd overgeschakeld van tweetaktmotoren naar viertaktmotoren met de introductie van de Lloyd 600.
De ondergang van het Borgward concern in 1961 bezegelde ook het einde van de Lloyd fabriek.
Tot 1963 werden nog auto’s uit restbestanden gemaakt en daarna nog onderdelen voor het gehele Borgward concern.
Productie aantallen:
Lloyd LP 300 18087
Lloyd LP 400 109878
Lloyd LP 250 3768
Lloyd LT alle modellen 24668
Lloyd LP 600 alle modellen 176516
Lloyd LP 900 Arabella alle modellen 47040
Lloyd 350 cc renwagen 1953
Lloyd 400 cc renwagen 1954