Borgward Arabella
Specificaties
Topsnelheid | 133km/u |
Productiejaren | 1959-1963 |
Uitvoeringen | Sedan Sport coupé |
Brandstof | Benzine |
De Arabella kan gezien worden als een directe reactie van Borgward op de introductie van de DKW Junior. Carl Borgward wist dat zijn Lloyd Alexander in vergelijking met deze DKW een achterhaalde vormgeving had en gaf zijn medewerkers opdracht een concurrerende kleine auto te ontwerpen. Dat werd de Arabella. Het probleem was dat de auto niet voldoende getest was en te snel op de markt werd gebracht. De kinderziekten braken hem op, met name de lekkages van de carrosserie. De spottende bijnaam ‘Aquabella’ was snel geboren en de verkoopcijfers waren, na een aanvankelijk nog wel hoopvolle start, matig. Dat laatste heeft mede bijgedragen aan het faillissement van het Borgward concern. Niet lang voor het faillissement werd de Lloyd Arabella omgedoopt tot Borgward Arabella. De kinderziekten waren weliswaar opgelost, maar de verkoop trok niet aan. De Duitse markt had geen behoefte meer aan de kleine auto’s die zo belangrijk waren geweest in de wederopbouwperiode.
Vermogen | 45 pk |
Cilinderinhoud | 897 ccm |
Aandrijving | vierversnellingsbak , volledig gesynchroniseerd |
Aantal cilinders | 4 |
Lengte | 3,8 m |
Hoogte | 139 cm |
Breedte | 151 cm |
Gewicht | 730 kg |
Wielbasis | 2200 mm |
Max. toelaatbaar gewicht | 1075 kg |