Goliath 1100

In 1957 ontstond bij Goliath de afkeer van de 2 cilindermotor. Het verbeteren van de tweetakt motoren werd beëindigd. De nieuwe Goliath 1100 presenteerde zich met een 4 cilinder boxermotor. De rustig en zeer betrouwbaar werkende aandrijving leverde 40 pk bij slechts 4000 omwentelingen. Jammer genoeg bleef echter deze belangrijke verbetering voor het potentiële koperspubliek, ondanks reclamecampagnes, relatief onopgemerkt. Het behalve een veranderde radiatorgrill week het nieuwe model niet veel van zijn voorganger af. De bewezen pontoncarrosserie leek de meeste als te pompeus, de met de tweetaktlucht belaste naam GOLIATH bemoeilijkte tevens de verkoop. Veel veranderde ook de presentatie van de Goliath 1100 Luxus met 55 pk daar niet aan. Alleen in de USA kon de 1100 succesvol verkocht worden. Amper 15.000 exemplaren werden er verkocht tot 1958.

Productie jaren1950-1957
Productieaantal14.908 stuks
ModellenLimousine met 40 en 55 PK Luxuslimousine en combi en coupé
ChassisCentraal buisraamwerk
CarrosserieStaalplaat
Motorviercilinder / viertakt met waterkoeling
Cilinderinhoud1093 ccm
Vermogen40 / 55
Snelheid124w km/h
Leeggewicht940 kg
Aandrijvingvierversnellingsbak , volledig gesynchroniseerd

Hansa 1100 (Voorheen Goliath 1100)

Productie jaren1957-1963
Productieaantal27.751 stuks
ModellenLimousine met 40 en 55 PK Luxuslimousine en combi en coupé
ChassisCentraal buisraamwerk
CarrosserieStaalplaat
Motorviercilinder / viertakt met waterkoeling
Cilinderinhoud1093 ccm
Vermogen40 / 55
Snelheid124w km/h
Leeggewicht940 kg
Aandrijvingvierversnellingsbak , volledig gesynchroniseerd